Sivut

Tausta

torstai 25. heinäkuuta 2013

331

Tilauksesta Dropsin Alpaca-langasta varvassukat, koossa 38, 3,5mm puikoilla (mun käsiala on sen verran tiukkaa että pitää aina valita 1mm isompi puikko kuin suosituksessa ja silti saan välillä hampaita purren vetää silmukoita puikolla - kerroinko muuten että porkkanakoria tehdessäni lohkaisin hampaani?).

Mulla ja miehellä on ensikuussa 5v. hääpäivä ja siihen on valmistuttava hyvissä ajoin. Puuhääpäiväksi tuota kutsutaan netin mukaan - joten puusta jotakin... ...sormuksen tein miehen tuomasta visakoivusta - yritti se mulle sorviakin tarjotella avuksi, mutta halusin tehdä itse taltalla ja hiomapaperilla. Lopuksi kaiversin tuon buddhalaisten päättymättömän solmun eli "pitkän elämän ja perimmäisen ykseyden päättymätön solmu". Kaiverrus on hyvin pinnassa, eikä se näy kovin hyvin kuin tietyistä kulmista valon taittuessa.

Nyt mulla on oikea valotuskoppikin <3 br="">


---

Asiasta kukkaruukkuun - mua kiukuttaa.

Tein pieniä laskuja, esimerkiksi virkatuista tossuista olen pyytänyt 20-30€ riippuen koosta ja värien määrästä. Tuo on viestien mukaan kallista koska niitä saa myös 15-17€:lla.
No - ajatellaanpa vaikka kokoa 39, joista pyydän 25€, työtä teen n.5h
2 kerää lankaa 7,40€
Kengännauhat 4€
Maksan alvit ja 25€ muuttuu 20,16 euroksi, tästä summasta saan kulukorvauksina tarvikkeet 11,40.
Varsinaista tuloa mulla on siis 8,76€
Nyt maksan vähän vakuutuksia, sosiaaliturvamaksun, sekä kerrytän lomapalkkaa. Ennakkopidätyksen alainen palkkani on 6,06€, josta vielä verottaja haluaa osansa - ja mä saan kouraan 4,85€.
Huikea palkka 5 tunnin työstä, eikös olekkin?

Haluatko oikeasti ostaa käsitehtyä niin ettei tekijälle jää siitä mitään? Niinkö paljon käsityötä arvostetaan, että on vara naukua siitä että toinen näkee vaivaa ja tekee tilaajan mittojen ja toiveiden mukaan? Saati sitten että nauttii siitä tekemisestä, vaikkei siitä jäisi kuin pieni osa itselle.
Nyt kun tätä mietin niin mäkin pyydän liian vähän.


Mieheni osti mulle käsintehdyt kivikorvakorut (kivi on itse löydetty, hiottu yms. mistä minä en ymmärrä mitään, sekä siihen ostettu koruosat) ja maksoi niistä 10€ - mä meinasin pomppia täällä seinille ärsytyksestä; mä olisin voinut maksaa noista mieluusti ainakin 20-30€ (nii että terkkui vaan jos luet). Mutta ei kannata kuulemma pyytää työlleen hintaa koska silloin ei olisi myyntiä.

MIKSI???

3 kommenttia:

  1. Kaunis sormus! Mie niin allekirjotan ja jaan sun ärsytyksen.

    VastaaPoista
  2. Sormus on kyllä älyttömän nätti! Onko sormuksen teko vaikeaa ja hidasta? Tosi hieno.

    Ja kyllä, käsitöitä ei arvosteta niin paljon kuin pitäisi. Tai ehkä arvostetaan, mutta kuitenkaan ei olla valmiita maksamaan niistä. Mutta hinnoittelusi kyllä kuulostaa olevan ihan kohdillaan ja hieman enemmänkin varmaan kärsisi ehkä pyytää. :)

    Itsekin olen miettinyt käsitöiden myymistä, mutta juurikin mietin tuota kannattavuutta. Toistaiseksi teen käsitöitä lahjoiksi mm. kummilapsille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä sormuksen tekemiseen useampi tunti meni ja kärsivällisyyttä kysyttiin. Meillä olis kyllä ollu vasta hommattu puusorvikin mutta halusin tehdä tuon käsipelillä - visakoivu vaan oli hiukan kovempaa työstää kuin kuvittelin. Koekappaleita taisin tehdä 4kpl ensin männystä, se kuitenkin oli sen verran hauraampaa etten usko että sormuksena olisi kestänyt kun halkeili niin helposti, onneksi oli mahdollisuus tuota koivua saada.

      Poista